Ние сме в EST
Физически и спортни дейности в различна средаПроектът фокусира върху важната роля на физическото и спортното образование на младите поколения в Европа. Той ще допринесе за планиране и въвеждане на извънучилищни спортни дейности. Те са начин да се възпитат и мотивират младите хора да водят здрав и пълноценен живот, да ценят спорта и да спортуват не само в училище, но извън учебните часове и през целия си живот.
Спортът e идеален начин за активно участието в извънкласни дейности, за преодоляване и намаляване на ранното напускане на училище.
Спортът е ценно средство за комуникация и социализация и представлява първата стъпка към интеграцията на деца с проблеми.
Спортът е един от начините да се разкрият най-добрите аспекти на личността, възпитава във вяра в собствените възможности, вдига самочувствието, спомага за разкриване на талантите.
Физически и спортни дейности в различна среда
Програма Коменски – Училищни партньорства
Номер на договора: LLP-2010-COM-MP-095
Продължителност: 2010 -2012
Език на партньорството: Английски
Участници: 18 ученици и 6 учители
Тематична област: Физическо образование и спорт
Участие на ПГЕЕ “М. Кюри” в проекта: Партньор
Професионална гимназия по електротехника и електроника „Мария Кюри“
Адрес: България
Гр. Сливен 88 00
Бул. „Банско шосе“ 21
Website: https://pgee-sliven.bg
E-mail: pgee_sliven@abv.bg
Тел. 00 359 44 62 21 36
Факс 00 359 44 62 21 36
Гимназия “Дом Егас Мониз” – Резенде, Португалия
E-mail: esegasmoniz@mail.telepac.pt
Web-сайт: http://www.esec-d-egas-moniz.rcts.pt/
Професионална гимназия по туризъм
“Дж. Фалконе” – Палацоло, Италия
E-mail: ipsfalc@tin.it
Web-сайт: www.ipsfalcone.it
Септември 2010
Сформирахме екип от ученици и учители, които ще работят по проекта.
Октомври 2010
Направихме презентации за нашето училище, град Сливен и България на английски език. Те ще бъдат представени по време на първата среща в Севиля, Испания.
Ноември 2010
Обявихме конкурс за лого на проекта. Комисия от ученици и учители ще одобри едно от всички, което ще продължи да се състезава на предстоящата среща в Коня, Турция. Там ще бъде излъчена държавата победител, чието лого ще бъде избрано за лого на проекта.
Декември 2010
Създадохме web-страница на проекта, на сайта на нашето училището.
Януари 2011
Табло в училище, което представя проекта и нашите партньори.
Февруари 2011
Победител в конкурса за изработване на лого на проекта е Даниел Богомилов Димитров от 10 в клас.
Март 2011
Презентация за всички организирани извънучилищни спортни дейности в нашето училище през тази учебна година. Тя ще бъде представена по време на срещата в гр. Коня, Турция.
Април 2011
Обобщаване на резултатите от срещата в гр. Коня. Събиране на снимки и материали, които отразяват дейностите по време на срещата. Информиране на местната общност за участието в проекта.
Май 2011
Отразяване на културните и социални дейности по време на срещата в гр.Коня. Обновяване на сайта на училището.
Юни 2011
Информиране на местната общност за участието в проекта.
Колективът на ПГЕЕ “М. Кюри” е добре запознат с програма Коменски, тъй като има 3 одобрени проекта по тази програма. Смятаме, че участието на учениците и учителите в училищното партньорство е важна стъпка към мотивиране на учениците да изучават чужди езици, да подобрят компютърните си умения и да участват в извънкласни форми.
Екипът на ПГЕЕ “М. Кюри”, който се занимава с разработването на проекти, чрез регистрацията си в Yahoogroups, хареса идеята на италианския координатор, г-н Джан Карло Барони. Кореспонденцията с него започна още през септември 2009. За съжаление, представител на училището не можа да присъства на подготвителната визита в Италия, където бяха положени основите на проекта.
След визитата продължи разработването на проекта по Интернет. Екипът на нашето училище участва активно, като написа работната програма, която беше одобрена от присъединилите се партньори.
Мобилности
Работа по проекта
От 26 до 30 октомври директорът и двама учители от ПГЕЕ”М. Кюри присъстваха на първата среща в Севиля – градът на фламенкото и портокаловите дървета. На срещата бяха общо 28 учители от деветте държави участнички в проекта.
Всички участници представиха училищата, градовете и страните си. Испанските ученици, които придружаваха учителите по време на срещата, задаваха въпроси свързани с образователните програми и организацията на учебния процес в страните партньори.
На срещата в Севиля, беше разгледана работната програма на проекта, резултатите и крайния продукт. Определени бяха задачите за следващата среща, в гр.Коня, Турция, през месец април.
Домакин на срещата беше училището “Хоакин Ромеро Мурубе”. Най-малките ученици бяха украсили училището със знаменца на държавите участнички и надписи, с които пожелават “Добре дошли” на езика на всяка страна.
Програмата на домакините от Испания включваше доста оригинални начини за опознаване на Севиля – спортно ориентиране в парка “Мария Луиза” и стария квартал “Санта Круз”, както и литературна обиколка на града, включваща романтизма през XIX век. Испанските ученици с помощта на учителите си по литература запознаха гостите с поета Густаво Алфонсо Бекер, разказаха историите на Дон Жуан, Кармен от романа на Проспер Мериме и Фигаро от “Севилския бръснар”.
Културната програма включваше посещение на катедралата, където се намира гроба на Христофор Колумб и двореца Алказар, който е резиденция на испанското кралско семейство.
Работа по проекта
От 12 до 17 април 2011 г. , шест ученици и двама учители от ПГЕЕ”М. Кюри”, посетиха град Коня, Турция, за да участват във втората среща на проекта. Присъстваха екипи от 9-те страни партньори. Домакин на срещата беше училището “Мерам Коня Лисеси”.
Избрано беше логото на проекта. То беше представено от румънски ученик, който беше участвал в неговото изработване. Представен беше сайта на проекта, подготвен от румънското училище и регистрацията във Фейсбук, направена от датското училище.
Домакините организираха спортен празник в двора на училището. Учениците, разделени на отбори, участваха в приятелски съревнования в спортовете футбол, баскетбол, волейбол и хандбал.
Учителите разгледаха училището и се срещнаха с директора и колегите си. Те обсъдиха и сравниха образователните програми и споделиха добри практики и опит при преподаването на спорт.
В културната програма влизаше представяне на турски народни танци и традиционни ястия от Коня, приготвени от учениците и техните родители.
Участниците в срещата посетиха областта Кападокия. Още от античността тук се създават цели скални и подземни градове. Наред с това Кападокия е уникален природен феномен с невероятни геологически образувания, създали фантастичния декор, в който се вписват скалните църкви и манастири. Областта Кападокия е сред паметниците на световното културно наследство и е под закрилата на ЮНЕСКО.
Туристическата обиколка на гр. Коня, включваше посещение на мавзолея на Мевлана, който е велик поет и хуманист. Неговата философия проповядва толерантност към всички религии. ЮНЕСКО обяви 2007 година, за година на Мевлана. Впечатляваща за всички беше церемонията на въртящите се дервиши.
Работа по проекта
От 3 до 10 октомври 2011 г. , шест ученици и двама учители от ПГЕЕ”М. Кюри”, посетиха град Копенхаген, Дания, за да участват в третата среща на проекта. Присъстваха екипи от 9-те страни партньори. Домакин на срещата беше училището “Ингрид Йесперсенс Гимназиесколе ”.
Срещата започна с презентация на домакините, които запознаха партньорите с културата и традициите, образователната и социалната система на Дания.
Учениците и учителите, които участваха в срещата, посетиха часове по различни предмети.
Партньорите от Италия, България, Португалия и Испания представиха правилата и уменията необходими за практикуването на избран от тях спорт. Идеята е да се представят спортове, които не влизат в учебната програма.
Учениците и техните учители разделени на отбори участваха в организирани от домакините спортни игри по футбол и бадминтон. Игрите се проведоха на стадион и в спортна зала, които се намират близо до училището.
В културната програма влизаше разучаването на датския национален танц “Les Lancier”. Това е популярен танц, който се танцува от 140 г. Изучава се в повечето от гимназиите в Дания.
Домакините организираха пешеходна обиколка на Копенхаген, който ни очарова с живописната си архитектура, многобройните забележителности и красивите паркове. Великолепната статуя на „Малката русалка“, издигната в чест на великия майстор на приказките Ханс Кристиян Андерсен е символ на града. В Копенхаген се намира най-дългата пешеходна улица в Европа „Stroget“. Кръглата кула“Rundetaarn” е най-старата обсерватория в Европа. Един от най-внушителните дворци е Кристиансборг, в който едновременно се помещават трите основни елемента на властта – законодателна, изпълнителна и съдебна. Участниците в срещата присъстваха на смяната на стражата пред кралския дворец Амелиенборг и завършиха туристическата програма с панорамна обиколка с лодка по каналите на града.
Работа по проекта
От 23 до 27 април, 2012 г., седем ученици, трима учители и директорът на ПГЕЕ „М. Кюри“, посетиха гр.Винер Нойщадт, Австрия. Там се състоя заключителната среща на проекта. Домакин на срещата беше училището „Херта Фирнберг“, което е с интензивно изучаване на английски език. Присъстваха ученици и учители от деветтестрани партньори.
Срещата беше открита с музикални изпълнения на домакините и приветствие на директора.
Работата по проекта включваше презентациите на Австрия, Дания, Турция, Румъния и Гърция. Те представихаправилата и уменията, необходими за игра на избрани от тях спортове. Координаторът на проекта, г-н Барони, направианализ и обобщение на дейностите осъществени по време на двете години на партньорството. Поставени бяха задачитесвързани с подбиране на материалите и оформяне на крайния продукт на проекта – книжка и диск. Те ще бъдатизползвани за внедряване на нови спортове в учебната програма, както и за развиване на извънкласни дейности,насочени към мотивиране на учениците да спортуват.
Спортната програма включваше туризъм в природен парк “Хохе Ванд“, който се намира в Алпите ипосещение на най-популярната атракция – „Скайуок“. Участниците в срещата играха Зумба /вид денс аеробика/ всалона на училището. Интересен начин за запознаване с историческите забележителности на Винер Нойщадт бешеориетирането по карта, организирано от домакините. Учениците и техните учители, разделени на групи, с помощта наавстрийските ученици се запознаха със символите на града – катедралата, военната академия, водната кула, площадХауптлатц, църквата Св. Петър и кулата на мъченията.
Културната програма включваше официална среща с кмета, в старинната сграда на кметството, разучаване навиенски валс, посещение на малка семейна дестилерия за производство на шнапс от плодове и вечеря с традиционнаавстрийска кухня.
Незабравима за всички ще остане разходката във Виена, която е олицетворение на културата, аристократизмаи спокойствието. Туристическата програма включваше посещение на дворците Шонбрун и Хофбург и обиколка наисторическия и културен център /кметството, парламента, музеят на история на изкуствата, природонаучния музей,националната опера и готическата катедрала „Св. Стефан“.